virtual friends

Wednesday 19 November 2014

backpackers medan : persediaan

serius, semangat menulis sangat berkovar-kovar ni, heeeee ~~

jom, lets cekedaut story mory tentang percutian aku ke medan seminggu yang lepas

PERSEDIAAN (sekitar julai  & ogos 2014)
sebenarnya, untuk percutian kali ni, persediaan yang aku buat memang agak details.

mana tak nya, first time nak ke luar negara dengan membawa title 'backpackers'.

banyak yang kena amek tahu dan juga kena buat-buat sibok nak tau semua benda. hiks

sebenarnya jugak, aku tak plan pon nak g medan ni.

alkisahnya pada satu hari aku langsung takde koje kat opis, aku terbuka la website pakcik tony. aku try la cari tix ke ho chi minh. kunun-kunun nak juin kawan aku yang buat trip solo ke sana betul-betul masa besday aku. aku memang verangan nak sambut besday sendiri kat negara orang, cewah

masa tu tix return ke HCM dalam RM250++, consider ok la. tak mahal sangat. tapi aku try godek pulak tix ke medan. 

mak aih, lagi murah! RM143 return. terus aku decide nak ke sana.

apalagi, operasi pon bermula :
1) aku refer pakcik google ape yang best kat medan. tengok-tengok danau toba & air terjun. ok cantik, menepati syarat-syarat sah untuk pergi bercuti iaitu tengok keindahan alam semulajadi
2) aku whatsapp kawan-kawan tanya nak juin ke tak. aku memang target nak pegi dalam 4 orang je (2 lelaki 2 perempuan). ok tunggu feedback dulu.
3) at the same time, aku whatsapp kawan aku yang nak g HCM tu bagitau tak jadi juin dia. aku cite aku nak ke medan. baru la aku tau, dia dah p sana awal tahun hari tu. lagi gilos, naik bas ko g danau toba tu. dia jugak la yang banyak tolong aku pasal medan ni. ok, setel 1 lagi masalah 
4) then, dapat replied whatsapp, 2 orang kawan lelaki aku nak juin. yang gegirl masih takde jawapan rasmi lagi. ade nak tanya mak dulu. yang ni bagus. ade nak tanya dan ajak pakwe la. adoyai, yang ni tak bagus. sampai esok jugak la aku tunggu feedback diorang. so, aku decide beli kami punya dulu sebab kalo nak tunggu lagi, silap-silap tix mahal plak. ok setelkan dulu part ni.
now, misi mencari 'travelmate' gegirl masih diteruskan. abih la semua orang aku dok whatsapp. aku kan juin group backpackers buddies malaysia (BBM) dalam FB. kat situ pon aku siap post lagi tapi respon tak memberangsangkan. haishh mesti ayah aku tak bagi lepas punya kalo dapat tau aku sorang je gegirl. so, awal bulan ogos ari tu, aku try post lagi sekali dalam BBM. 


assalamualaikum
sy masih mencari sorang lg partner (ladies sahaja) utk trip ke medan awal bln 11 ni
- tiket masih lg murah
- pegi 3hari 2mlm je
- bercuti dgn bajet yg ciput. kitaorg pon baru 1 time nak g sbg backpacker. yg penting cuti ni kita akan blaja bnda baru & boleh dipratikkan bila nak bercuti ke tmpt lain plak especially luar negara. sy xde amek ape2 extra charge ye
sape2 yg teringin nak pegi bercuti tp takde kwn, inilah masanya. jgn riso, kwn sy lg 2 org yg akan juin sekali nnt giler2 (sikit je la) tp still waras lg
for more info, pm jika berminat

kali ni aku try guna ayat membeli jiwa, hihi. memang berkesan. ramai plak yang nak juin. finally, jumpa gak travelmate gegirl. aminah namanya :p alhamdulillah dah boleh tarik napas lega, boleh tido nyenyak. pastu, ade plak kawan pada kawan aku yang laki tu nak juin gak. keputusan rasminya, kami pegi berlima (3 lelaki 2 perempuan).

dari segi persediaan yang lain plak, aku juz google blog-blog untuk dapatkan tips dan info. then, aku bookmarks dulu. nanti bila free baru baca. aminah plak handle part penginapan. yang lelaki tak masuk campur langsung. diorang tau follow je. sampai sana nanti, part korang pulak jaga kitaorang. hiks 

oh ya, aku ade gak survey harga if nak guna supir. majoriti letak harga yang lari bajet jugak la sebab diorang caj harga untuk petrol & pemandu sahaja. entrance fees, parking, makan & penginapan supir tak termasuk. tu belum lagi tips untuk supir. ade yang siap letak harga tips dah. fuh! ini bukan percutian backpackers namanya. keputusan rasmi : untuk transport kat sana, kami akan guna shared taxi untuk ke danau toba - berastagi - medan. dekat area medan, kami naik betor (beca + motor) atau jalan kaki je kalo tempat dekat-dekat tu.

tips : kalo sesape yang berniat nak amek supir sepanjang berada di medan, korang amek sekali dengan pakej penginapan tau. sebabnya harga agak reasonable. kebanyakannya supir ni bekerja dengan travel agent.

kalo juz amek supir sahaja, penginapan korang cari sendiri - harganya lebih kurang je dengan korang amek supir + pakej penginapan. hehe, paham ke maksud aku ni? aku pon tak paham camna nak terangkan sebenarnya.

PERSEDIAAN (seminggu sebelum)
kali nie preparation memang sangat sangat rapi. barulah aku sibuk nak baca semua blog yang aku bookmarks tu. then, baru la aku finalize jadikan 1 itinenary. pastu aku check in web semua tiket flight. suruh aminah confirmkan balik pasal penginapan. perghhhh macam aku plak yang jadi tourist guide. haha!
2 3 minggu sebelum ke medan - banyak sangat yang aku take note sampai aku pon fenin!
bab hati & perasaan sebelum nak bertolak ke medan ni agak takut sebenarnya. bila baca macam-macam versi blogger, aku boleh katakan medan ni tempat yang menakutkan. diorang kat sana buat macam-macam cara lah untuk dapatkan duit sampaikan ade supir yang menipu. sudahnya, tawakal je la.

ok, selesai sudah cerita tentang persediaan, bersambung :)

5 comments:

  1. Salam. Hee seronok nak ke medan.

    ReplyDelete
  2. hi.. how to contact u thru fb? nk tnya psl medan ni. heee

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. hai hans,

      awak boleh tanya dekat sini. sy try jawab mana yg saya tau in case info tu xde dlm cite yg share pasal medan.

      kalo nak emel : cakapsempoi@gmail.com

      Delete
    2. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
      (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
      --------------------------------------------------------------------
      DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
      Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

      DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
      After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
      Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free  on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

      DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
      After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

      DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
      After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE



      Thanks /Regards

      HAMZAH SARAGIH
      Tour Guide Medan Sumatra Utara - Indonesia
      Telp/WhatsApp:+6282160211106
      Email:hamzahsaragih@ymail.com
      Web:http://hamzahsaragih.blogspot.com
      Facebook:Hamzah Saragih
      Ym:Hamzah Saragih

      Delete